آیین بزرگداشت زنده‌‌یاد استاد حسین گل‌‌گلاب

1010767

آیین بزرگداشت زنده‌‌یاد استاد حسین گل‌‌گلاب، با همکاری انجمن موسیقی، دانشگاه اراک و فرهنگسرای آیینه با حضور دکتر هما گل‌گلاب (فرزند استاد)، و هومن ظریف از مستندسازان مطرح کشور، عصر روز دوشنبه ۷ اردیبهشت ماه، در سالن استاد هدایتی برگزار گردید.

زنده‌یاد استادحسین گل‌‌گلاب، (۱۲۷۶ تهران – ۱۳۶۳ تهران) گیاه‌شناس، ادیب، نویسنده، شاعر، مترجم، استاد دانشگاه، نوازنده، موسیقی‌دان، عکاس و هنرمند ایرانی بود.

او به زبان‌های فرانسه، انگلیسی، روسی، عربی و لاتین تسلط داشت و در زمینه معادل ‌یابی برای واژه‌های علمی از متخصصان فرهنگستان ایران بود. سروده‌‌های مشهور «ای ایران» و «آذرآبادگان» از جمله کارهای اوست.

در این آیین گفت‌وگویی کوتاه میان مجری برنامه و دکتر هما گل گلاب انجام شد که دکتر گل گلاب ضمن معرفی خود در خصوص تاثیر استاد گل‌گلاب بر روی رشد علمی و فکری فرزندانش گفت: استاد گل گلاب فقط یک پدر نبود، یک دوست خوب بود و بر ما تحکم نداشت، او دوست و راهنمای ما در تمام زندگی بود.

وی افزود: پدر من گیاه‌شناس، حقوقدان و یک هنرمند بود، اولین عکس رنگی را گرفت و خودش چاپ کرد اما، هیچ وقت به دانستنی‌هایش تظاهر نمی‌کرد و همیشه یک شخص متواضع و وطن پرست بود.

دکتر گل‌گلاب در خصوص ورود جدی استاد گل‌گلاب در حوزه‌های مختلف علمی و دلیل شایستگی استاد در آن زمینه‌ها عنوان کرد: پدر یک ایرانی وطن‌پرست بود، ایران را دوست داشت و هر کاری برای ایران کرده از قلب و فکر او بیرون آمده است، استاد گل گلاب نمونه‌ای از یک ایرانی واقعی است و هر ایرانی باید اینگونه باشد.

وی در خصوص دلایل سروده شدن ای ایران و این روایت که استاد گل‌گلاب با چشم گریان پیش استاد خالقی می‌رود و وقتی استاد خالقی علت را جویا می‌شود می‌گوید “دیدم که سرباز انگلیسی به افسر ایرانی سیلی زده است و از این بابت بسیار ناراحت شدم”، و سرود “ای ایران” را متاثر از این حادثه می‌سراید، توضیح داد: پدر از حضور متفقین در ایران بسیار ناراحت بودند اما، ماجرایی که در مورد سیلی خوردن یک افسر ایرانی از یک افسر انگلیسی در حضور ایشان، از قول پدرم نقل می‌شود بهیچ وجه رخ نداده و من بارها این موضوع را تکذیب کرده‌ام.

این دکترای داروسازی و گیاه‌شناسی با بیان اینکه سرود ای ایران برآمده از قلب استاد گل‌گلاب بود، گفت: تمام واژگان سرود “ای ایران” فارسی است به غیر از چهار واژه که عربی است. ایرادی بر ان وارد نشده و عده زیادی از مردم ایران این سرود را از حفظ هستند. من نیز هر وقت می‌خواهم سر خاک پدر بروم سرود ای ایران را می‌خوانم.

وی در پاسخ به این سوال حاضرین که چرا استاد به فکر ساخت دانشگاه در شهرهای مختلف افتادند، بیان کرد: آن زمان پدر با شادروانان دکتر قریب و دکتر شهریاری هم‌دوره بودند. آن دوره در شهرها اینقدر دانشگاه نبود و آنها زحمات بسیاری کشیدند که در نسبت به راه‌اندازی دانشگاه خوب و کارآمد اقدام کنند و البته با کمک و کوشش دیگر استادان اراک این دانشگاه شکل گرفت.

دکتر گل گلاب گفت: پدر دوست داشت من گیاه‌شناسی بخوانم اما، هیچ وقت به من نگفت. من اتوماتیک‌وار به این سو کشیده شدم. من خودم شاگرد پدر بودم و این روند به نوعی موروثی شد که من هم گیاه‌شناسی و داروسازی خواندم.

دختر استاد گل گلاب در پایان خاطرنشان کرد: همه جوانان و ایرانیان همیشه به پدر ارج گذاشته‌اند.

در ادامه با استاد میلاد کیایی از نوابغ و بزرگان موسیقی ایران که قرار بود در این آیین حضور داشته باشد تماس تلفنی برقرار شد.

میلاد کیایی از استادان برجسته موسیقی از هشت سالگی سنتور را فرا گرفته است، دارای دکترای افتخاری موزیک است و در مدرسه موزیکولوژی ایران در سال ۱۳۴۲ تدریس می‌کرده است، وی از شاگردان مکتب استاد ابوالحسن صباست.

استاد میلاد کیایی در این گفت‌وگوی تلفنی گفت: مایه افتخار ما ایرانی‌هاست که پس از انقلاب این همه آهنگ ساخته شده که نام ایران در آن هست، اما هیچ کدام از این آهنگ‌ها، ای ایران و مرز پرگهر نشد.

وی افزود: این سرود جایگاه خاصی در قلب و روح ما ایرانی‌ها دارد چراکه روزگاری که این آهنگ ساخته شد بوی عشق و امید می‌داد.

این استاد برجسته موسیقی در پایان مکالمه‌اش گفت: جای من را خالی بدانید، خیلی دلم می‌خواست آنجا بودم. اراک مایه افتخار ایران است، زیرا که بزرگان، دانشمندان و شخصیت‌های بزرگی در حوزه علم، ادب، هنر، سیاست و اندیشه را به این سرزمین هدیه داده است.

هومن ظریف روزنامه‌نگار، منتقد، نویسنده و مستندساز نیز بر روی سن حاضر شده و قبل از اکران فیلم مستند «مرز پر گهر» اظهار کرد: پژوهش برای مستند مرز پرگهر از سال ۱۳۸۷ آغاز شد. همه چیز برای نگارش کتابی مهیا بود که اکنون تبدیل به فیلم شده است.

وی افزود: مستند مرز پرگهر سال ۱۳۸۹ بعد از پنج بار تدوین آماده پخش شد. سال ۱۳۹۰ موسسه تصویر شهر وابسته به شهرداری تهران آن را خریداری کرد. سال ۹۱، در برنامه شب های بخارای مجله بخارا به همت علی دهباشی، ۲۰ دقیقه از آن اکران شد و در ۱۷ بهمن ماه ۱۳۹۱، انجمن تهیه کنندگان مستند در خانه هنرمندان آن را با حضور دکتر اکبر عالمی و خسرو سینایی اکران کرد.

ظریف گفت: مستند مرز پرگهر هم به سرود ای ایران می‌پردازد و هم درباره شخصیت دکتر حسین گل‌گلاب سخن می‌گوید اما، درباره وجه موسیقیایی استاد حسین گل‌گلاب و وجه عکاسی او، کمتر سخن رفته است.

وی افزود: دکتر حسین گل گلاب، ستاره تابان آموزش این کشور است. همچنانکه عباس یمینی شریف، چون ماه درخشان از این پرتو، بهره‌مند شده است. گل گلاب نیز از آقا حسینقلی و علینقی وزیری درس موسیقی، اخلاق و نظم یاد گرفته است.

ظریف اضافه کرد: گل گلاب، به روایت “مفخم پایان”، دوست “عباس یمینی شریف”، سرود ای ایران را روی موسیقی استاد روح الله خالقی ساخت اما، روایت مشهور از اشغال ایران و دردمندی این استادان حکایت می‌کند.

وی افزود: برای درک چرایی و لزوم سرایش سرود ای ایران، نیازی نیست که به تاریخ مراجعه کنید. نیازی نیست که متوجه اشغال ایران توسط روسیه، انگلستان، امریکا، باشید. حتی نیازی نیست، قتل عام مردم با شیوع ویروس‌های رنگارنگ و گرسنگی در دهه ۲۰ را بدانید. لازم نیست که واژگان سرود و مقام و دستگاه موسیقی سرود ای ایران را دریابید. نیازی نیست بدانید که فردوسی ایران را ابتدا ایران شهر خواند و سپس در سال ۱۳۱۳ در هزاره فردوسی در توس مشهد، با شرکت ایران پژوهان بزرگی چون “یان ریپکا” و “یوگنی برتلس”، “آرتور کریستنسن”، “هانری ماسه”، “بدیع الزمان فروزانفر”، “حسن پیرنیا”، “سعید نفیسی”، “مینورسکی”، “رشید یاسمی”، “وحید دستگردی”، “جلال الدین همایی”، “مجتبی مینویی” و “عبدالعظیم قریب”، واژه ایران به جای واژه «پارس» بر سر زبان دیپلماتیک دنیا افتاد.

وی افزود: اصلا ملت ایران نیازی به رجوع کردن به تاریخ ندارد. برای یادآوری دلایل ساخت سرود ای ایران نیز، نیازی نیست که به تاریخ برگردیم. فقط، به امروز نگاه کنیم که شهر سوخته با پنج هزار سال قدمت، در سیستان و بلوچستان فقیر، چقدر می‌تواند موجب افتخار مردم و رونق گردشگری این دیار شود.

ظریف گفت: غیر از شهر سوخته، به بقایای تیسفون بنگرید که در کنار بغداد، با آخرین رمق، به خود می‌لرزد. پس نیازی نیست، برای دلیل سرایش سرود ای ایران، و ساخت مستند مرز پرگهر، به حافظه تاریخی خود فشار آوریم.

سرود ای ایران، به دور از اندیشه بَدان، بعد از گذشت ۷۰ سال همچنان زنده است و خود را بازتولید معنایی می‌کند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

کليه حقوق متعلق به فرهنگسراي آيينه اراک ميباشد 1392-1393